Vinsten på mjölkproduktion har sjunkit under de senaste åren och det blir allt svårare för Sveriges bönder att få det att gå ihop. Nu börjar de satsa på glass-produktion och man hoppas kommer att inbringa större vinst med en hel del spännande smaker att erbjuda som inte finns på den “vanliga” glassmarknaden.
Projektet startade för några år sedan då det holländska företaget Gårdsglass etablerade sig i Sverige och man finns nu i många länder i Europa. Konceptet inkluderar recept, förpackning och marknadsföring och man hjälper bland annat bönderna att organisera events och att använda många lokala produkter. Därför finns det till exempel i norra Sverige smaker som älgört och västerbottenost, medan sydligare regioner tenderar att satsa mer på färska frukter och kryddor.
Om en bonde är intresserad att bli en del av Gårdsglass-projektet så erbjuder företaget sin expertis och det ser ut som att glassen, trots att den är dyrare än de mer etablerade märkena, kommer att få stort stöd från konsumenterna. Man har också fått en hel del intresse från restaurangbranschen, särskilt etablissemang som satsar på hög kvalitet och ett Fair trade koncept och det ser ut som Gårdsglassen kommit för att stanna.