Glass har länge varit enormt populärt i Sverige och idag ligger landet i Europatoppen vad gäller konsumtionen. Olika årtionden har inneburit olika trender och för närvarande är det saker som vegansk och ekologisk glass som är extra heta. Samtidigt sker det en minskning i svenskarnas glassätande och man har gått från rekordsiffran 14 liter per år till ungefär 12 liter om året, och det beror på ett antal faktorer. Medan saker som väder och temperaturer inte går att råda på så finns det andra, som marknadsföring och presentation, som går att åtgärda och detta får nu mer uppmärksamhet.
För dyrt
Enligt Per Stenström som är ordförande i Svenska Glassföreningen är glass för dyrt i dagens Sverige och det har gjort att många söker sig till andra godsaker som är billigare. En stor konkurrent är chokladindustrin, och enligt Stenström borde glassens prissättning följa de senare årens marknadsföringstrick som man där anammat, till exempel tre till priset av två. Dagens ungdomar lägger hellre pengarna på andra saker än glass, inte minst sådant som är relaterat till deras mobiler, och det är något som glassindustrin borde uppmärksamma mer.
Nya försäljningssätt
Det är framförallt försäljningen av pinn- och strutglass som säljs i styck som minskat idag och en bidragande faktor till det är att själva handlandet har förändrats en hel del. Där man förr i tiden fick gå till en liten godiskiosk eller bensinmack för att handla en Piggelin eller Magnum så har dessa försäljningsplatser nu förändrats till hela livsmedelsbutiker där det finns massor med annat att köpa också. Samtidigt ökar också näthandeln och inköpet av matkassar, och då glass smälter är det många som undviker denna vara när det är andra än en själv som skall sköta transporten.